تعلیم و تربیت سازنده، آن است که خودآموزی را به انسان بیاموزد و او را در شکل ادا کردن به روش و ساختار یادگیری خویش توانا سازد، به انسان بیاموزد که چگونه مسئولیت ادامة آموزش و پروش خود را بر عهده بگیرد، و او را چنان بپرورد که جویندگی و بیش آموختن، خوی او شود و در دل و جان او جای گیرد. اما، آدم جویا و پژوهشگر، باید ابزار جویندگی و پژوهش را بشناسد تا بتواند به سمت گنجینه های گذشته و حال دانش بشری که در کتابخانه ها و مراکز اسناد و مدارک علمی گردآوری شده، دسترسی پیدا کند، و آن گنجینه ها را پشتوانة کار تحقیق ...